Fakta er ting, der er talt. Fakta kan tælles og tales, sættes på faktura og begreb.
At undervise er at sætte fakta fri, så de igen kan blive frie ting.
Vær mål-løs: Uden mål, der binder tingene som fakta.
Vær målløs: Uden mæle; lad tingene tale frit.
Målløshed er undervisningens forudsætning.
Dannelsens grund
Skolen som Schole suspenderer samfundets krav og forventninger til barnet, ved at gøre barnet til elev.
Skolen som Ludus suspenderer samfundets og barnets krav og forventninger til verdens ting, ved at gøre tingene til ting, der tinger til tænkning.
Suspensionen er dannelsens grund. Her taler tingene til tanken.
Tingenes tingen og tankens tænkning
Tingene tinger. De kalder og samler til tænkning.
Tanken tier. Den lytter til tingenes tingen.
Tingenes talen til tavsheden tvinger tanken til tænkning.
Ud til tingene. Væk fra vanen. Ind i tænkningen.
Tingenes spørgen
Skolens formål er dens grund. I grunden er intet på forhånd bestemt eller begrundet.
Hvad finder vi her, i denne ubegrundede grund, hvor ingen endnu har bestemt hverken verden eller mennesket som noget bestemt?
Her finder vi tingenes spørgsmål.
Tingenes spørgen er dannelsens årsag.