Hvad sætter dannelsen i gang?
Det gør tingene. Det er når tingene trækkes ud af deres bestand-form, når de gøres frie og får mulighed for at tale til os og rejse deres spørgsmål, og når vi gør os selv til de betingede, de lyttende og svarende, at dannelsen sættes i værk. Først som en undren, senere som en søgen efter svar, og altid i levende vekselvirkning.
På mange måder er der alt for få ting i de danske skoler. Tingene er erstattet af læremidler, redskaber og artefakter. Alt skal det tjene etableringen af den almindelige mening i elevernes hoveder, og alt frarøver det eleverne muligheden for at lytte målløst til verdens frie ting.
At tage konkurrencestaten alvorligt
Jeg har besluttet mig for at tage konkurrencestaten og dens krav til mig alvorligt.
Derfor er jeg begyndt at konkurrere med mine kolleger. De ved det ikke, så jeg er allerede langt foran. Jeg har ikke tænkt mig at fortælle dem, hvad vi konkurrerer i.
Jeg konkurrerer også med de andre forældre i mit barns børnehave. Og med pædagogerne. Og børnene. Heller ikke de ved, at de er i gang med at tabe.
Jeg konkurrer så meget jeg kan. Faktisk kan jeg slet ikke komme i tanker om elementer i mit liv, som ikke er underlagt min nyudviklede konkurrencementalitet. Jeg spiser, græder, sover, elsker, ler, arbejder og ser tv som en fremragende vinder i den globale konkurrence.
Jeg udfolder mit potentiale fuldt ud. Jeg bliver mere og mere fremragende.
Intet kan stoppe mig nu…
En målstyret dag
I dag stod jeg op.
Allerede da jeg vågnede, stod mit mål med dagen lysende klart i min bevidsthed.
Nu arbejder jeg målrettet på at gå i seng igen. Jeg skal lige have overstået nogle aktiviteter – lidt arbejde, lidt mad, lidt samvær med familien. Lidt liv, i det hele taget.
Gennem kontinuerlige feedbackprocesser vil jeg løbende sikre, at intet af det bliver for sjovt. Jeg vil sørge for ikke at lade mig distrahere, og holde blikket stift rettet mod mit mål. For målet er det vigtigste. Det siger alle.
I aften vinger jeg det af.
Godnat.

Velkommen i Tænketanken
Her opbevarer jeg brudstykker af mine frie tanker om skole, pædagogik og dannelse. Du vil kun finde tanker, som er uafsluttede og helt og aldeles unyttige. De er desuden helt fri af både data og evidens.
Du skal ikke forvente at blive mere kompetent af at læse tænketankens indhold. Du skal heller ikke forvente at blive i stand til at opdrage eller undervise mere effektivt. Læs indlæggene på eget ansvar…
Dannelse
Dannelse er frigørelse af fakta,
Dannelse er dvælen ved ting.
Dannelse er inkompetence,
Dannelse er inkonformitet.
Dannelse er menneskets spørgende dvælen,
Ved verdens frie og villende ting.
Læringsudbytteri
At udbytte alt for den målbare læring
Stoffet, pausen, læreren, eleven og familien.
At mellemrumspotentialisere og effektivisere
Til der ikke er andet end læringsmål og midler tilbage.
At sætte alt på læringens kort
Er at miste alt.
Pædagogikkens formål
Pædagogikkens formål er dens grund;
Dens Purpose, dens Pro Pausa, dens suspenderende før-position.
Det udgangspunkt, der sætter menneske og verden fri, og som gør alle mål og retninger mulige.
Pædagogikkens formål er ikke dens eksternt begrundende mål, men dens internt suspenderende grund.
Pædagogikkens grund er dens formål.
… og lyst til at spørge mere
At holde skole er at vise vej ind i spørgsmål.
At holde verden åben, uden at forfalde til svar.
At ægge til nysgerrighed og fortsat forundring.
At vise eleven, hvad hun endnu og altid ikke har.
At ville noget med nogen
At undervise er at vende viljen på vrangen;
at ville ingenting og lade alting ville.
At undervise er at tjene tingenes egen didaktik.