Debatindlæg og presseomtale

Debatindlæg og kronikker:

Fremtiden er digital – og alt er godt. Altinget, 2019.

Giv friskolerne ro og sæt folkeskolen fri. Politiken, 2019.

Skolens opgave. Magasinet Friskolen, 2019.

Skolen skal ikke være statens kompetencefabrik. Politiken, 2019.

Professor Qvortrups datamorgana. Altinget, 2018. Med Brian Degn Mårtensson.

Sæt folkets skole fri af reformen og overstyringen. Altinget, 2018.

Tøm ikke læreruddannelsen for faglighed. Politiken, 2018.

Trivsel er ikke noget, man måler. Det er noget, man skaber. Politiken, 2018.

Til forsvar for frihed, kultur og oplysning. Med Brian Degn Mårtensson, Peter Kemp, Lene Tanggard, Christian Egander Skov, Mikael Busch og Thomas Aastrup Rømer. Politiken, 2018.

Forskere: Begrænset brug af mobiler lærer også eleverne om teknologi. Med Uffe Sørensen. Politiken, 2018.

Vi er nødt til at tale om, hvorfor vi holder skole. Med Anette Lind, Charlotte Ipsen, John Rydahl og Steen Nepper Larsen. Jysk/fynske dagblade, 2017.

Norsk lederuddannelse er stik imod dansk skoletradition. Med Simon Malkenes. Politiken, 2017.

Skolens formål: Læringsudbytte eller fordybelse? Jysk/Fynske dagblade, 2017

Skolen har ikke brug for politiserende topembedsmænd. Politiken, 2017.

Synlig læring i Skanderborg. Lokalavisen Skanderborg, 2016.

I Skanderborg er jorden flad og læringen synlig! MJA, 2016.

Didaktikken tilbage til underviseren. Magisterbladet, 2016.

Fortidens forestillinger begrænser fremtidens muligheder. Altinget, 2016.

Læring har aldrig været skolens formål. DenOffentlige, 2016.

Målstyret læring – når dialogen forstummer. Folkeskolen.dk, 2014.

Lær lærerne at vælge it fra! Folkeskolen, 2013.

Interviews og omtale:

Google-søgning kan spænde ben for elever. Politiken, 2019.

PeterGogikum om dannelse. 2019.

Læringsmålstyringen er død – men ikke stendød. Folkeskolen.dk, 2019.

Lektor: Kontant belønning for matematikopgaver holder ikke i længden. DR, 2019.

Udsatte skolebørn skal have penge for at lave matematik. TV2, 2019.

Plus, minus, gange og personalisere. Weekendavisen, 2019.

Riisager kommenterer kritiseret skolelederuddannelseFolkeskolen.dk, 2018.

Nye dataprincipper om børn gør ingen forskel: For nemt at fortsætte ‘uhæmmet’ indsamling. Version 2, 2018.

Eleven opdateres. Weekendavisen, 2018.

Trivlselsmåling og sundhed: Står forskernes behov for data højere end borgernes krav om privatliv? Version 2, 2018.

Programmering i skolen deler eksperter: Skal der kode på skemaet? 
Version 2, 2018.

Lektor: Læringsmål ændrer elevers og læreres adfærd. Folkeskolen.dk, 2017.

Forsker bag ny bog: Er det ikke ligegyldigt, om børn lærer at læse i 2. eller 3. klasse? Politiken, 2017.

Eksperter advarer mod målstyringsuddannelse til skoleledere. Folkeskolen.dk, 2017.