Tre vigtige fokuspunkter for at få formål, fag og frihed på pædagoguddannelsen. Politiken, 2024. (Med Hans Henrik Hjermitslev).
Niels Jakob Pasgaard: For 10 år siden ødelagde politikerne folkeskolen. Og de er stadig fanget i de samme illusioner. Ræson, 2024.
Når skærmen tændes, så slukkes verden. Politiken, 2024.
Lektor: Drop den danske PISA-deltagelse. Politiken, 2023.
Pædagoguddannelsens formål er så åndsforladt, at man får åndenød. Altinget, 2023.
Mobiltelefonens skolekrigere tager fejl: Den skærmfrie skole er ikke umyndiggørende. Politiken, 2023.
Når skærmene slukkes, åbnes verden. Politiken, 2023.
Lad os minde hinanden om, at god skole og god pædagogik faktisk skal være besværligt. Politiken, 2022. (Med Lene Tangaard).
Det er ikke den ægte frihed, som politikerne vil give til skolen. Politiken, 2021.
Evalueringen af pædagoguddannelsen kradser kun lidt i overfladen. Altinget 2021.
(Med Martin Petersen, Bodil Lodberg, Jimmy Krab, Line Togsverd, Uffe Lund, Ole Tophøj Bork, Jan Jaap Rothuizen, Brian Harring Boll og Naia Wienmann Hawes).
Lektorer: Styrk pædagoguddannelsen gennem formål, fag og frihed. Altinget, 2020.
(Med Martin Petersen, Bodil Lodberg, Jimmy Krab, Line Togsverd, Uffe Lund, Ole Tophøj Bork, Jan Jaap Rothuizen, Brian Harring Boll og Naia Wienmann Hawes).
Lektorer: Pædagogik bør altid være en afvigelse fra evidensen. Altinget, 2020.
(Med Martin Petersen, Jimmy Krab, Line Togsverd, Uffe Lund, Ole Tophøj Bork, Jan Jaap Rothuizen, Brian Harring Boll og Naia Wienmann Hawes).
Undervisere: Brug vores viden i evaluering af pædagoguddannelsen. Altinget, 2020.
(Med Martin Petersen, Jimmy Krab, Line Togsverd, Uffe Lund, Ole Tophøj Bork, Jan Jaap Rothuizen, Brian Harring Boll og Naia Wienmann Hawes).
Filosof: Skolen skal vise, at fremtiden ikke nødvendigvis er digital. Altinget, 2020.
Filosof: Giv landets uddannelser en analogiseringsstrategi. Altinget, 2020.
Lektor: Drop kompetencemål og styrk dannelsen på pædagoguddannelsen. Altinget, 2020.
Niels Jakob Pasgaard: Derfor er den gal med skolereformen. Politiken, 2020.
Fremtiden er digital – og alt er godt. Altinget, 2019.
Giv friskolerne ro og sæt folkeskolen fri. Politiken, 2019.
Skolens opgave. Magasinet Friskolen, 2019.
Skolen skal ikke være statens kompetencefabrik. Politiken, 2019.
Professor Qvortrups datamorgana. Altinget, 2018.
(Med Brian Degn Mårtensson).
Sæt folkets skole fri af reformen og overstyringen. Altinget, 2018.
Tøm ikke læreruddannelsen for faglighed. Politiken, 2018.
Trivsel er ikke noget, man måler. Det er noget, man skaber. Politiken, 2018.
Til forsvar for frihed, kultur og oplysning. Politiken, 2018.
(Med Brian Degn Mårtensson, Peter Kemp, Lene Tanggard, Christian Egander Skov, Mikael Busch og Thomas Aastrup Rømer).
Forskere: Begrænset brug af mobiler lærer også eleverne om teknologi. Politiken, 2018.
(Med Uffe Sørensen).
Vi er nødt til at tale om, hvorfor vi holder skole. Jysk/fynske dagblade, 2017.
(Med Anette Lind, Charlotte Ipsen, John Rydahl og Steen Nepper Larsen).
Norsk lederuddannelse er stik imod dansk skoletradition. Politiken, 2017.
(Med Simon Malkenes).
Skolens formål: Læringsudbytte eller fordybelse? Jysk/Fynske dagblade, 2017
Skolen har ikke brug for politiserende topembedsmænd. Politiken, 2017.
Synlig læring i Skanderborg. Lokalavisen Skanderborg, 2016.
I Skanderborg er jorden flad og læringen synlig! MJA, 2016.
Didaktikken tilbage til underviseren. Magisterbladet, 2016.
Fortidens forestillinger begrænser fremtidens muligheder. Altinget, 2016.
Læring har aldrig været skolens formål. DenOffentlige, 2016.
Målstyret læring – når dialogen forstummer. Folkeskolen.dk, 2014.
Lær lærerne at vælge it fra! Folkeskolen, 2013.
Interviews og omtale:
Google-søgning kan spænde ben for elever. Politiken, 2019.
PeterGogikum om dannelse. 2019.
Læringsmålstyringen er død – men ikke stendød. Folkeskolen.dk, 2019.
Lektor: Kontant belønning for matematikopgaver holder ikke i længden. DR, 2019.
Udsatte skolebørn skal have penge for at lave matematik. TV2, 2019.
Plus, minus, gange og personalisere. Weekendavisen, 2019.
Riisager kommenterer kritiseret skolelederuddannelse. Folkeskolen.dk, 2018.
Nye dataprincipper om børn gør ingen forskel: For nemt at fortsætte ‘uhæmmet’ indsamling. Version 2, 2018.
Eleven opdateres. Weekendavisen, 2018.
Trivlselsmåling og sundhed: Står forskernes behov for data højere end borgernes krav om privatliv? Version 2, 2018.
Programmering i skolen deler eksperter: Skal der kode på skemaet?
Version 2, 2018.
Lektor: Læringsmål ændrer elevers og læreres adfærd. Folkeskolen.dk, 2017.
Forsker bag ny bog: Er det ikke ligegyldigt, om børn lærer at læse i 2. eller 3. klasse? Politiken, 2017.
Eksperter advarer mod målstyringsuddannelse til skoleledere. Folkeskolen.dk, 2017.